Å bidra til at folk får en god og meningsfylt arbeidshverdag er vår hovedoppgave

Matvareexpressen og Sandnes Pro-Service har hatt et tett samarbeid med mange av de samme målene!

Fra å være vegg-i-vegg naboer på Ålgård i 2017, har Matvareexpressen og Sandnes Pro-Service fulgt hverandre tett også etter Matvareexpressen flyttet til sine nåværende lokaler på Forus.

– Når vi åpnet vår Rogaland-avdeling, holdt vi til på Skurve med Sandnes Pro-Service som nærmeste nabo. Det ledet til starten på et tett samarbeid som har fulgt oss videre, forteller Mantas Asakavicius, driftsleder hos Matvareexpressen Stavanger.

En god arbeidshverdag

Matvareexpressens hovedmål er å sørge for at andre får en god arbeidshverdag gjennom effektiv og kvalitetsrik fullsortimentsleveranse av dagligvarer og storhusholdning til bedrifter.

– Vi ønsker å bidra til at folk får en god og meningsfylt arbeidshverdag. Vår oppgave er å levere høy kvalitet og god service til våre kunder, slik at deres hverdag blir enklere og at de kan bruke tiden sin mer effektivt som de selv ønsker, sier Asakavicius.

Kundene er både offentlige og private bedrifter, med hovedvekt på barnehager og grunnskole.

– Det er jo egentlig logistikk vi driver med, og vi legger en enorm vekt på kundebehandling. Kvalitet går foran alt, vi er opptatt av at kunden har en ekte relasjon til oss, forklarer han.

Dette gir også grunnlag for det tette samarbeidet bedriften har hatt med Sandnes Pro-Service. Matvareexpressen har samarbeidet med Sandnes Pro-Service om Jobbfrukt, pakking og praksisplasser i AFT. Arbeidsforberedende trening er et arbeidsrettet tiltak via NAV som gir reel arbeids erfaring for mennesker som har et mål om jobb i ordinært arbeidsliv. 

– Vi er kjempefornøyd med både leveranse av varer og produksjon, og øvrig samarbeid med Sandnes Pro-Service. Vi startet forsiktig, men i dag har vi 15 Sandnes Pro-Service ansatte som jobber for og med oss. Vi har også hatt praksisplasser for flere. Noen har beveget seg videre til andre steder, og noen har fått tilbud om å bli hos oss som fast ansatt, forteller Asakavicius.

– For meg som leder er dette samarbeidet veldig givende. Det er samarbeid som faller i tråd med våre bedriftsmål, det samsvarer med vårt bærekraftsarbeid, men det er også en stor motiverende faktor i min egen arbeidshverdag, sier en engasjert Asakavicius.

Massiv vekst og høye ambisjoner

– Da vi var på Skurve hadde vi 200 kvadratmeter med lagerlokaler, men på grunn av en god vekst måtte vi etterhvert komme oss opp i det tidobbelte, sier Asakavicius. 

De tidobbelte vil si dagens 2,400 kvadratmeter på Forus. Og en “god vekst” er noe beskjedent – Matvareexpressen har tredoblet sin årsomsetning de siste tre årene. Matvareexpressen har avdelinger i Vestland, Rogaland, Kristiansand og Oslo, der Rogaland er foreløpig bedriftens største. Asakavicius forteller om utfordringene under Covid-19 pandemien og hvordan det bidro til at de nå står enda sterkere sammen.

– Under Covid var det vanskelig og tøffe tak. Vi måtte hive oss rundt og gjøre alt vi kunne i en tid med enorm usikkerhet. Hele tiden var fokuset en “One Team”-tankegang også på Stavanger-avdelingen. Vi er tilstede for hverandre, et lag basert på tillit, som har erfart at vi får til hva det måtte være så lenge vi står sammen om det. Jeg tror det er også noe av grunnlaget for veksten vår etter Covid; vi sier aldri nei og er enormt løsningsorienterte, forteller han.

– Den samme holdningen møter vi hos Sandnes Pro-Service, og det er kanskje derfor vi fungerer så bra sammen, legger han til.

Sandnes Pro-Service er enormt takknemlig for et spennende og givende samarbeid med Matvareexpressen og gleder oss til fortsettelsen på deres eventyrlige reise!

Andre kunder